Op 14 oktober jl. heeft de commissie van Lissabon de beleidsnota ‘The 2019 Future of Work Index: How the World of Work is Changing – and How Policy Needs to Change with It’ gelanceerd. Een diepgaand onderzoek naar de verandering van arbeid en de werkplaats en hoe sociaal beleid daarin zal moeten meebewegen.
Na twee jaren van rondetafelgesprekken en kwantitatief onderzoeken belicht de nota zes belangrijke trends binnen de veranderende werkplaats – Veranderend Personeelsbestand, Evoluerende Werkplaats, Nieuwe Carrières, Globale Economie, Opkomst Onafhankelijk Werk, Achterlopend Beleid. Het toetst en rangschikt alle 28 lidstaten op de snelheid waarmee zij moderne mogelijkheden van arbeid omarmen – en de effectiviteit van het sociaal systeem in het bieden van sociale zekerheid en aanpassen aan sociale behoeften.
Ranglijst lidstaten

De ranglijst van lidstaten is opgebouwd uit 16 sub-indicatoren – allen bedoeld om een belangrijk element van de transitie te illustreren. Deze zijn ontwikkeld om lidstaten onderling te kunnen vergelijken en het verder uitwerken van positieve praktijkvoorbeelden.
Bij de belangrijkste bevinden bevindt Nederland zich met een 3e plaats op het podium van de lidstaten. Samen met Zweden (1e) en Denemarken (2e) scoort Nederland goed op de indicatoren voor nieuwe banen en nieuwe middelen, welke de transitie naar een kenniseconomie meten.
Nederland scoort ook goed op sub indicatoren voor de arbeidsparticipatie van jongeren (1e), vrouwen (3e) en ouderen (7e). De arbeidsparticipatie van immigranten (15e) is een punt van aandacht voor beleidsmakers. Nederland wordt samen met Zweden, Finland en Denemarken gerekend tot Europa’s digital titans. De bevolking is erg getalenteerd, internet wijs en bedreven in het oplossen van complexe problemen wat bijdraagt bij aan een veelzijdige, gematerialiseerde economie. Waar 94% van de Nederlandse bevolking minimaal wekelijks toegang tot internet heeft (2e), de digitale industrie groeiende (3e) is , blijft de adaptatie van digitale technologie bij bedrijven (7e) enigszins achter.