RSA Conference, erkend als een strategische beurs voor Nederland door Topsector ICT, brengt jaarlijks marktleiders, MKB-bedrijven en startups uit de wereld van cybersecurityinnovatie samen om oplossingen te presenteren en trends te bespreken. Het NL-paviljoen, gefinancierd door het Strategische Beurzen Budget van Topsector ICT, biedt een platform voor Nederlandse deelnemers om hun innovaties te presenteren en internationale samenwerkingen te bevorderen.
De missie naar RSA Conference ondersteunt twee belangrijke doelstellingen van het internationaliseringsbeleid van Topsector ICT: het ondersteunen van innovatief bedrijfsleven met internationale ambities en het ontwikkelen van strategische publiek-private samenwerkingen in Europa.
De handelsmissie, georganiseerd door RVO in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Nederlandse consulaat-generaal in San Francisco, biedt deelnemers de mogelijkheid om in contact te komen met internationale cybersecurity-organisaties, bedrijven en potentiële klanten.
NL-Paviljoen
Het NL Paviljoen, georganiseerd door InnovationQuarter, fungeert als thuisbasis voor de handelsmissie en biedt gelegenheid om te netwerken met andere Nederlandse bedrijven en organisaties in het cybersecurity-ecosysteem.
De missie staat open voor Nederlandse bedrijven, overheden en kennisinstellingen die actief zijn op het gebied van cybersecurity en zich richten op de Amerikaanse markt.
Handelsmissies helpen bedrijven internationaal op weg
Handelsmissies vergroten de kans van deelnemende bedrijven om te gaan handelen met of investeren in het land dat wordt bezocht. Bedrijven die na een economische missie onder leiding van een bewindspersoon gaan handeldrijven, blijven net zo lang actief op de buitenlandse markt als niet-ondersteunde bedrijven, wat aantoont dat het instrument een blijvend effect heeft. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het CBS in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Handelsmissies kunnen bedrijven helpen om contacten te leggen en nieuwe buitenlandse markten te verkennen en te betreden. In de periode 2008-2022 hebben ruim 4 duizend verschillende Nederlandse bedrijven minimaal een keer deelgenomen aan 192 verschillende handelsmissies onder leiding van een minister of staatssecretaris.
Missiedeelname verhoogt de kans dat bedrijven gaan handelen met het bestemmingsland met ruim 7 procent en de kans dat zij er gaan investeren met 2 procent. Na deze ondersteuning zijn deze nieuwe handelaren vervolgens net zo succesvol als onafhankelijke starters. Startende investeerders die na een handelsmissie gingen investeren, blijven zelfs significant langer actief in het bezochte land dan bedrijven die zijn gaan investeren zonder die markt eerst bezocht te hebben middels een handelsmissie.
@Bron CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek)