Specifiek werd aan het bedrijfsleven gevraagd welke vaardigheden en kennis volgens hen nodig zijn voor deze toekomstige werknemers en welke maatschappelijke problemen zij ervaren.
Er werd hiermee dieper ingegaan op de ‘grote opdrachten’ waarin het ontwikkelteam de essentie beschrijft van wat leerlingen vanuit het perspectief van het leergebied nodig hebben om de wereld te begrijpen (kennis) en om in die wereld adequaat te kunnen handelen (vaardigheden). De dialoog tussen onderwijs en bedrijfsleven is hierin van essentieel belang.

Wat moet je nù leren om toekomstige nieuwe technologie te kunnen begrijpen en omarmen? Hoe zorgen we dat elk kind de kans krijgt te ervaren wat er in de wereld ‘achter’ de computer schuil gaat? En welk aspect van ICT zit in het beroep dat jij later wilt uitoefenen? Maar ook, hoe zorgen we dat er voldoende ICT geschoolde mensen in Nederland worden opgeleid? En waar zit de flexibiliteit in het curriculum om blijvend aan te kunnen sluiten bij ontwikkelingen die we nu nog niet voorzien? Deze en vele andere aspecten werden verzameld in de feedback aan het ontwikkelteam.
Wat is het ontwikkelteam digitale geletterdheid
Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) buigen dit jaar 125 leraren, 18 schoolleiders en ruim 80 scholen zich in ontwikkelteams over de vraag wat leerlingen in het primair – en voortgezet onderwijs moeten kennen en kunnen. Eén van de onderdelen van het nieuwe curriculum is digitale geletterdheid. Om de bouwstenen hiervoor te bepalen is de expertise en ervaring vanuit de Nederlandse bedrijfsleven onmisbaar.
Daarom hebben ECP, Codepact, Curriculum.nu, Nederland ICT en Stichting FutureNL de krachten gebundeld om feedback te verzamelen voor het ontwikkelteam Digitale Geletterdheid.
De eerstvolgende feedbacksessie vindt plaats op 6 november.
Met uw medewerking kunnen we jongeren enthousiasmeren voor werken in de ICT. Dat is niet alleen van belang in de ICT-sector, ook andere sectoren hebben daar profijt van. De bankensector, de industrie, de agrarische sector en de gezondheidszorg vereisen alle kennis op het gebied van onder meer cyberveiligheid, data-analyse en machine learning. Met dit programma wil de Europese Unie jongeren enthousiasmeren voor ICT en de toepassing daarvan door ze ervaring op te laten doen bij technologiebedrijven.
U kunt uw stageplaatsen aanbieden via de platforms Drop’pin@EURES en ErasmusIntern. Studenten en pas afgestudeerden kunnen dan via hun universiteit of hogeschool op de traineeship vacatures solliciteren. Zo komt u snel in contact met de voor u ideale kandidaat!
Ook interessant voor u
Nieuws
Er zijn helaas geen nieuwsberichten beschikbaar. Probeer het later nog eens!
Bekijk al ons nieuwsActiviteiten
Er zijn op dit moment geen relevante pagina's voor dit onderwerp.
Agenda
Er zijn op dit moment geen evenementen of bijeenkomsten gepland voor dit onderwerp.
Bekijk de agenda