Het aandeel vrouwen in de Nederlandse ICT-sector vergroten van 18 procent nu naar 50 procent in 2030: dat is de ambitie van NLdigital.
Met de werkgroep D&I heeft NLdigital een aantal lidbedrijven
verzameld die óók diverser en inclusiever willen worden. Deelnemers van
AFAS, Axians, CGI, Conduction, Conscia, Interxion, Nalta, PQR en
Salesforce verdiepten zich een jaar lang in bewezen oplossingen.
Vervolgens presenteerden zij een concreet plan om hun eigen bedrijf
diverser en inclusiever te maken. Naast genderdiversiteit is ook gekeken
naar culturele diversiteit, leeftijd en inclusie van mensen met afstand
tot de arbeidsmarkt.
Er zijn verschillende redenen om als bedrijf diverser en inclusiever te willen worden. In de eerste plaats zijn er principiële redenen: D&I zorgt voor meer gelijke kansen en minder discriminatie. Daarnaast is er een sterke businesscase voor D&I. Meer diversiteit en inclusie leidt onder andere tot meer innovatie, betere producten en diensten, betere (meer fact based) beslissingen, productievere teams en draagt bij aan een meer winstgevend bedrijf. Een uitgebreider artikel over waarom D&I zo belangrijk is vind je hier.
Tijdens de maandelijkse bijeenkomsten van de D&I-werkgroep stond steeds een ander onderwerp centraal. Succesvolle techbedrijven, experts en ervaringsdeskundigen deelden tips en best practices. In de kennisbank van NLdigital zijn alle artikelen terug te vinden die naar aanleiding van deze sessies zijn verschenen. Dit artikel geeft een overzicht van de lessons learned van de werkgroep: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
--