Cookies

We gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website te bieden. U kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Oplevering Resultaten Innovatieproject Persoonlijke Regelingen Assistent

Gepubliceerd op 1 juli 2024

RSS Feed

Dit artikel is geplaatst op: dbc

Op 1 juli leveren ICTU en DBC de resultaten op van het innovatieproject dat in de afgelopen jaren is verricht naar de totstandkoming van de Persoonlijke Regelingen Assistent (PRA). De opdracht is voortgekomen uit het Innovatieprogramma “Innovatie in Dienstverlening” van het ministerie van Binnenlandse Zaken en betrof de opschaling van de DBC use case “Compliance by Design”.


De opdracht van het PRA-team was om in kaart te brengen op welke manier burgers en ondernemers beter geïnformeerd kunnen worden over en gebruik kunnen maken van (financiële) regelingen waar zij recht op hebben. De opbrengsten van dit innovatieproject zijn opgenomen in het implementatieproject van het ministerie dat Persoonlijk Digitaal Regelingenoverzicht (PDR) heet.


pra

Uitgangspunten

Belangrijk onderdeel van het innovatieproject was om in kaart te brengen en te beproeven hoe nieuwe technologische mogelijkheden, zoals methodieken voor wetgevingsmodellen en ID-wallets, gebruikt en geïntegreerd zouden kunnen worden in de digitale dienstverlening van de toekomst. Voor de ontwikkeling van het PRA-concept werden de volgende uitgangspunten gehanteerd.

1. Eén loket- of Eén overheid-gedachte

De gebruiker staat centraal en krijgt op één plek relevante overheidsregelingen aangeboden. Dat betekent specifieke dienstverlening waarbij gebruikers niet langer worden doorverwezen naar websites of apps van diverse overheidsorganisaties, maar vanuit één platform zo precies mogelijk geïnformeerd worden over hun rechten en mogelijkheden.

2. Proactieve dienstverlening

Er is sprake van niet-gebruik wanneer een burger wel recht heeft op een regeling maar hier bewust of onbewust geen gebruik van maakt. Niet-gebruik van regelingen is een groot probleem, mensen weten vaak niet dat een regeling bestaat of dat ze ergens recht op hebben. De PRA speelt hierop in door het initiatief te nemen en regelingen, kortingen of belangrijke informatie actief aan te bieden zonder dat inwoners of ondernemers daarom moeten vragen.

3. Privacy by Design

De inzet is dat gebruikers op hun eigen apparaat advies krijgen over de voor hen relevante regelingen. Pas als er een aanvraag wordt gedaan, worden de benodigde persoonsgegevens meegestuurd. Daarnaast is gekeken hoe het gebruik van een ID-wallet kan worden ingezet, omdat wallets in de basis een betere privacy bieden dan alternatieve ID-oplossingen. Beschikbare wallets voor personen en voor bedrijven (Company Passport) zijn beproefd als onderdeel van het PRA-programma.

pra id wallet


4. Compliance by Design

Compliance by design houdt in dat wetten, regelingen en besluiten op een systematische en gestandaardiseerde manier worden uitgewerkt en gepubliceerd. Van elke keuze die in het proces gemaakt is, is herleidbaar op welke onderdelen van de wet, regeling of besluit die keuze is gebaseerd. De gepubliceerde, uitgewerkte processen zijn openbaar en daarnaast begrijpelijk en eenduidig interpreteerbaar voor juristen, beleidsmedewerkers, uitvoerders en geïnteresseerde buitenstaanders. Binnen de PRA vormt “het regelmodel” een brug tussen de wetgeving achter een bepaalde regeling en de applicatie. Zo’n model maakt geautomatiseerde uitvoering van wetgeving mogelijk. Regelmodellen worden soms ook wetgevingsmodellen genoemd. In het kader van de PRA is gebruik gemaakt van methodieken van TNO (Calculemus FLINT) en de Belastingdienst (RegelSpraak/ALEF). Daarbij werd ook samengewerkt met de juridische specialisten van CMS en Pels Rijcken.

uitleg regelspraak

Use cases, focus op gebruiksvriendelijkheid en mensgericht ontwerp

Bij de ontwikkeling van de PRA ligt de focus op de eindgebruiker. Daarom heeft het PRA-team doorlopend getoetst of het concept aansloot op de behoeften van gebruikers. Zij ontwikkelden de PRA aan de hand van use cases met overheidsorganisaties, meest recentelijk met de Provincie Friesland, RVO en de Belastingdienst. Naast de use cases heeft het programma ook gewerkt aan een prototype voor een overkoepelende, niet use case gebonden, persoonlijke regelingen assistent.

Resultaten

Het ontwikkelde prototype van de PRA en achtergrondinformatie zijn beschikbaar op Gitlab.


PRA provincie Friesland 2022

Ook interessant voor u

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Meer over onze cookies