Cookies

We gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website te bieden. U kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud
New Skills Agenda voor Europa gelanceerd

New Skills Agenda voor Europa gelanceerd

De Europese Commissie heeft haar New Skills Agenda for Europe gepresenteerd. Deze agenda moet de skills gap en de skills mismatch in Europa aanpakken. De agenda heeft drie prioriteiten met tien bijbehorende voorstellen die de Commissie zal doen in de komende twee jaar.

Gepubliceerd op 13 juli 2020

Nieuwe Europese aanpak vaardigheden

De Europese Commissie heeft haar New Skills Agenda for Europe gepresenteerd. Met deze Skills Agenda wil de Commissie de skills gap en de skills mismatch in Europa aanpakken, om zo bij te dragen aan Europa’s concurrentiekracht. In de agenda wordt het belang van digitale, transversale en basisvaardigheden, zoals geletterdheid, kritisch denken, en taalvaardigheid, benadrukt. Daarbij staan de volgende prioriteiten centraal in de New Skills Agenda for Europe:

  1. Improving the quality and relevance of skills formation;
  2. Making skills and qualifications more visible and comparable;
  3. Improving skills intelligence and information for better career choices.

De agenda bestaat uit tien voorstellen, die onder de drie prioriteiten vallen, die de Commissie de komende twee jaar zal doen.

Basisvaardigheden ‘standaard’ voor iedereen

Onder de eerste prioriteit benadrukt de Commissie dat alle Europeanen bepaalde basisvaardigheden moeten hebben. In dat kader is het belangrijkste voorstel van de Commissie aan de lidstaten om nationaal een Skills Guarantee op te zetten. Deze Guarantee zou betekenen dat de overheid een programma opzet om actief laaggeschoolde volwassenen te benaderen en te helpen bij het verkrijgen van de juiste vaardigheden. Verder horen bij deze eerste prioriteit ook voorstellen over herziening van de kerncompetenties voor Levenslang Leren, het aantrekkelijker maken van het beroepsonderwijs en de Digital Skills and Jobs Coalition.

Vaardigheden inzichtelijk maken

Met de tweede prioriteit wil de Commissie de skills mismatch in Europa terugdringen. De herziening van het European Qualifications Framework (EQF) moet ervoor zorgen dat de potentie van vaardigheden beter gebruikt wordt op de Europese arbeidsmarkt. Dit is het belangrijkste voorstel onder deze prioriteit. Daarbij hoort ook het voorstel over het opzetten van het Skills Profile Tool for Third Country Nationals. Dit voorstel speelt ook een belangrijke rol in het nieuwe migratie-integratieplan van de Commissie.

Behoefte van de markt bevredigen

De derde prioriteit is erop gericht om de bestaande skills gap aan te pakken en in de toekomst een skills gap te voorkomen. De Commissie stelt voor dat het Europass Framework wordt herzien zodat mensen makkelijker hun vaardigheden kunnen presenteren en makkelijker informatie kunnen krijgen over de benodigde vaardigheden voor een baan. Met de Blueprint for Sectoral Cooperation on Skills wil de Commissie ervoor zorgen dat vaardighedentekorten sneller gesignaleerd worden. Verder vallen onder deze derde prioriteit nog voorstellen over graduate tracking en het aanpakken van de brain drain.

Ook mismatch in HO

Twee derde van de studenten en bijna de helft van de hoger onderwijs instellingen ziet een mismatch tussen de kennis en vaardigheden van de afgestudeerden en de behoefte van de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit de publieke consultatie van de Europese Commissie over dit thema. Daarom zal de Commissie, naast de New Skills Agenda, blijven werken aan de modernisering van het hoger onderwijs. Er zal onder andere gewerkt worden aan competence assessment frameworks voor verschillende disciplines.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Meer over onze cookies