In 2018 nam het aantal ICT’ers toe en het aantal vacatures in de ICT-sector bereikte een hoogtepunt. Vrijwel alle Nederlandse huishoudens hebben toegang tot internet. Sociale media zijn populair, maar ook het online televisiekijken nam de laatste jaren een hoge vlucht. Het aandeel Nederlanders dat online aankopen (e-shoppen) doet, is opnieuw verder gestegen. Cloud-computing, 3D-printing en robotica zijn vormen van relatief nieuwe ICT-toepassingen die onderdeel zijn gaan uitmaken van het ICT-landschap van bedrijven. Het aandeel hoogopgeleiden in de Nederlandse bevolking neemt al jaren gestaag toe. Wel blijft het aandeel bèta-afgestudeerden in Nederland achter bij andere landen in Europa. De huidige kenniseconomie en de toenemende mate van globalisering vereisen dat werkenden blijven leren en zichzelf blijven ontwikkelen
Deze publicatie bevat naast CBS-cijfers ook gegevens van andere organisaties zoals Eurostat en de OESO, en geeft zo een samenhangend overzicht van de Nederlandse kenniseconomie. Daarmee vormt ook deze editie van ICT, kennis en economie een waardevolle informatiebron voor onderzoekers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden.