Cookies

We gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website te bieden. U kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud
De strategische beurs als springplank voor Nederlands digitaal ondernemerschap en innovatie

De strategische beurs als springplank voor Nederlands digitaal ondernemerschap en innovatie

Een Nederlands paviljoen op strategische techbeurzen biedt aanzienlijke toegevoegde waarde voor startups en innovatieve (mkb-)bedrijven. Ervaringsdeskundigen vertellen in dit artikel over de belangrijkste voordelen.

Gepubliceerd op 6 mei 2025

Contactpersoon

Tijs Koops

Programmamanager Internationalisering en innovatief mkb

Topsector ICT

Voor startups en innovatieve (mkb-)bedrijven op het gebied van digitalisering liggen de kansen niet alleen online, maar juist óók op de beursvloer. Internationale, strategische techbeurzen zijn dé plekken waar deals worden gesloten, investeerders worden gevonden en ideeën werkelijkheid worden. Er werd de afgelopen maand dan ook flink genetwerkt op beurzen als Mobile World Congress (MWC) in Barcelona (3-6 maart), de Hannover Messe (31 maart-4 april) in – de naam zegt het al – het Duitse Hannover en InCyber Forum (1-3 april in Lille).

Ook buiten Europa stonden en staan de komende tijd nog relevante strategische beurzen op de agenda, waaronder de cybersecurityconferentie RSA in San Francisco (28 april tot en met 1 mei) en de Hightech en Digitalisering missie naar World Expo in Tokio en Osaka (18-28 mei).

Topsector ICT is ook dit jaar weer medeorganisator van diverse internationale handelsmissies en interessante activiteiten op strategische techbeurzen die aansluiten bij de prioriteiten van de Nationale Technologiestrategie (NTS). De topsector financiert daarnaast Nederlandse paviljoens op de eerdergenoemde beurzen en conferenties. “Dit zorgt ervoor dat bedrijven met internationale groeiambities en innovatieplannen toegang krijgen tot nieuwe markten, kennis en expertise kunnen opdoen en uitwisselen, hun netwerk uitbreiden en nieuwe zakelijke kansen creëert”, vertelt Tijs Koops, Programmamanager Internationalisering en innovatief mkb bij Topsector ICT.

De ervaring van Axelera AI

Alexis Crowell, Chief Marketing Officer bij Axelera AI, dat op het Nederlandse paviljoen voor startups stond tijdens Mobile World Congress in Barcelona, ziet aanzienlijke voordelen van aanwezigheid op strategische beurzen voor startups en innovatieve (mkb-)bedrijven met internationale groeiambities. “Alle knappe koppen en beslissers op C-level zijn tegelijkertijd op dezelfde plek. Dat bespaart een hoop tijd, geld en gedoe. Iedereen weet elkaar daar snel te vinden, waardoor innovatie en businesskansen in een stroomversnelling komen”, aldus Crowell.

Axelera AI is in 2021 opgericht en is gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven. Er werken inmiddels ruim 220 professionals, verspreid over de wereld. Crowell is bijvoorbeeld gestationeerd in Portland, Oregon, in de Verenigde Staten. Het bedrijf ontwikkelt geavanceerde hardware- en softwareoplossingen voor kunstmatige intelligentie (AI) en streeft ernaar AI toegankelijker te maken door efficiënte en kosteneffectieve oplossingen te bieden voor zowel edge- als datacenter-toepassingen. In maart 2025 kondigde Axelera AI de ontwikkeling aan van de Titania AI-inferentiechiplet. Een chiplet is een klein, modulair geïntegreerd circuit (IC) dat een specifiek onderdeel van een grotere functie uitvoert. In plaats van een volledige processor op één enkele siliciumschijf te fabriceren, worden chiplets ontwikkeld als afzonderlijke, gespecialiseerde componenten die samen een complex systeem-on-a-chip (SoC) vormen.

Het bedrijf ontving een subsidie van 61,6 miljoen euro via de European High Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC JU), een publiek-private samenwerking met als doel Europa te positioneren als koploper op het gebied van supercomputing. De investering is onderdeel van het DARE-project (DARE staat voor Digital Autonomy with RISC-V in Europe), met een budget van 240 miljoen euro. Deze financiering brengt het totale opgehaalde bedrag van Axelera AI op bijna 200 miljoen euro sinds de oprichting.

Financieringskansen

Ook op MWC kwam het bedrijf in contact met interessante potentiële investeerders en financieringskansen, vertelt Crowell. “Strategische beurzen trekken ook altijd investeerders en venture capitalists aan die op zoek zijn naar innovatieve startups. Zo hebben bedrijven als Samsung en LG aanzienlijke investeringspoten die altijd op zoek zijn naar kansrijke, innovatieve producten, diensten en bedrijven. Daarnaast organiseren veel techbeurzen side-events zoals pitchwedstrijden of matchmaking-sessies. Bovendien is het een mooie kans om nieuwe goede mensen voor in je board aan te trekken, als onderdeel van een nieuwe investeringsronde. Tot slot draagt de aanwezigheid op een gerenommeerde beurs bij aan het imago en de geloofwaardigheid van jonge bedrijven, wat de investeringsbereidheid vergroot.”

De toegevoegde waarde van het NL-paviljoen

Crowell benadrukt dat ze heel blij is met het Nederlandse paviljoen op MWC. “Het Nederlandse paviljoen had een geweldige, centrale plek op de beurs, wat zorgde voor een hoge zichtbaarheid. Het paviljoen stond precies tussen de twee belangrijkste hallen voor Axelera AI, waardoor er veel interessante mensen langs onze beursstand liepen. Bovendien stonden er veel andere, aansprekende, innovatieve Nederlandse startups om ons heen die een aanzuigende werking hadden.”

Volgend jaar wil ze weer graag een plekje in het Nederlandse paviljoen, hopelijk dan op de stand voor ‘volwassen’ bedrijven, omdat het startup-paviljoen naar haar smaak te weinig vierkante meters bood om uitgebreid demo’s te kunnen geven. “Onze core business is ingewikkeld uit te leggen. Het liefst willen we veel concrete dingen laten zien – volgens het zogenaamde ‘show don’t tell’-principe. Dan beklijft het veel beter. Maar dingen laten zien en demonstreren vreet nou eenmaal ruimte…”

De rol van Topsector ICT

De Chief Marketing Officer van Axelera AI is erg te spreken over de rol van Topsector ICT en de andere partners die het Nederlandse paviljoen medemogelijk hebben gemaakt. “Topsector ICT heeft een goede naam opgebouwd en stelt haar uitgebreide en interessante netwerk aan ons beschikbaar. Daarnaast bieden ze ondersteuning op allerlei vlakken. Er is geen marketingbudget dat daar tegenop kan!” De aanwezigheid in het NL-paviljoen op MWC heeft Axelera AI niet alleen nieuwe leads en financieringskansen opgeleverd, maar ook veel meer naamsbekendheid bij een breed publiek. Daarnaast zijn er zaadjes gepland voor nieuwe partnerschappen. “Onze industrie is gebaat bij samenwerkingsovereenkomsten om sneller te kunnen innoveren. Je hebt software- én hardware-experts nodig en experts die zorgen voor de behuizing. Die zijn allen aanwezig op de belangrijke strategische tech-beurzen. Het hele ecosysteem komt er bij elkaar.”

De ervaring van LiveDrop

LiveDrop bestaat net als Axelera AI sinds 2021 en is eveneens ontstaan in Eindhoven. Medeoprichter en CEO Patrick Moreu heeft met zijn team een innovatief en gepatenteerd protocol ontwikkeld voor veilige offline gegevensoverdracht. Hij is sinds 2003 ondernemer en heeft altijd gekozen voor onderwerpen waar men iets van vindt, of het nu negatief of positief is. “Ik geloof heel erg in het word-of-mouth-principe. Voor LiveDrop geldt dat wij vinden dat de soevereiniteit bij het overdragen van data bij het individu moet liggen. We blijven dus weg bij de cloud, er wordt niets opgeslagen en we doen niet aan profiling. Eigenlijk zijn wij een anti-technologie of een disconnect-bedrijf.”

Het protocol dat LiveDrop heeft ontwikkeld maakt communicatie mogelijk zonder gebruik van radiofrequenties, waardoor het onzichtbaar is in het spectrum en niet kan worden onderschept of beïnvloed. “Het protocol gebruikt elk beeldscherm als 'zender' en elke camera als 'ontvanger', wat functioneert als een virtuele datadiode. De oplossingen van LiveDrop werken cross-platform op Windows, Linux, iOS en Android. Met deze technologie bieden we een veilige en efficiënte oplossing voor gegevensoverdracht in omgevingen waar traditionele communicatiemiddelen niet beschikbaar of toegestaan zijn”, licht Moreu toe.

Handel gaan halen

Na jaren van technologische ontwikkeling werd de eerste versie van LiveDrop gelanceerd op CES Las Vegas in januari 2024. LiveDrop was begin maart eveneens vertegenwoordigd op het Nederlandse paviljoen voor startups op het Mobile World Congress in Barcelona, maar dat was zeker niet de enige beurs dit jaar. “We hebben een eventkalender gemaakt voor 2025 waar zo’n 40 beurzen op staan, van eendaags tot meerdaags en van Nederlands tot internationaal. In onze business moet je de handel gaan halen, zeker omdat mensen ons product en de technologie die erachter zit nog niet goed kennen. Dan moet je vooral veel naar buiten treden op zoveel mogelijk locaties”, vertelt Moreu.

In het begin richtte LiveDrop zich vooral op generieke techbeurzen, maar nu de ‘problem solution-fit’ is gevonden, heeft het bedrijf haar specifieke markten gevonden en richt het zich vooral op beurzen rondom de thema’s Defensie en Cybersecurity. “Zie het als een omgekeerde trechter of piramide. We zijn aan het vernichen.” Zo gaat de startup naar de RSA in San Francisco en naar een belangrijke internationale defensiebeurs in Florida. “Maar we richten ons middels partners ook op Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten en zelfs op Afrika, omdat het daar vaak gaat om afgelegen gebieden en databundels onbetaalbaar zijn.”

Volledige ontzorging

Het belangrijkste voordeel van aanwezigheid op een Nederlands paviljoen op een techbeurs is volgens Moreu ontzorging. “Alles wordt voor je geregeld, je hoeft bijna nergens zelf aan te denken. En dat is heerlijk voor startups die al genoeg op hun bordje hebben liggen. De instanties die zo’n paviljoen of missiereis organiseren, helpen je heel proactief en ondersteunen je daar waar nodig. Het heeft mijn beeld van die organisaties positief beïnvloed als mkb’er.” Hij ziet de handelsgeest van Nederland er heel erg in doorsijpelen: “Het draait allemaal om klanten winnen, partners en resellers zoeken, investeerders interesseren en talent werven. Ze zorgen dat er een minister komt om het paviljoen te openen en de stands te bezoeken, dat delegaties uit andere landen langskomen, noem maar op. Dat alles zorgt voor heel veel zichtbaarheid en het is heel luxe dat je daar als startup op kan meeliften.”

Hij vindt dat Nederlandse startups en mkb’ers trots mogen zijn op wat Nederland allemaal voor de doet op internationale, strategische beurzen. “Lang niet ieder land regelt zoiets. Het daadwerkelijke effect is vaak pas na een paar jaar zichtbaar, maar dat het er is en dat het positief is, moge duidelijk zijn. Het kan startups een enorme kickstart geven en dat moeten we koesteren.”

De ervaring van investeerder Andy Lürling

Andy Lürling richtte zelf bijna 20 jaar geleden een emerging tech-bedrijf op in hoogwaardige locatietracking met hoge snelheid en real-time visualisatie. Hij ontving een investering van 100.000 euro van de Europese Ruimtevaartorganisatie, waarmee hij Sven Bakkes aan boord kreeg, die nog altijd zijn zakenpartner is. Na meerdere investeringsrondes maakten zij een exit, wat hen het kapitaal verschafte om een eerste fonds te starten.

Sinds 2016 investeert Lürling met Lumo Labs VC in startups die opkomende technologieën inzetten om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren. Het portfolio van Lumo bestaat ondertussen uit 27 startups, die zich onder meer richten op innovatieve oplossingen op het gebied van duurzaamheid en klimaat, gezondheidszorg en onderwijs. “Binnenkort voegen we nummer 28 toe aan ons portfolio en ik verwacht dat de teller voor de zomer op 30 staat”, licht Lürling toe.

Eenvoudig in contact

Lürling bezoekt regelmatig grote techbeurzen in Europe. Begin maart bracht hij ook een bezoek aan het Nederlandse paviljoen van 4YFN de beurs voor startups binnen MWC. “Als Venture Capitalist zijn we er niet bij gebaat om zelf een stand te bemannen, maar het is wel heel prettig om zo eenvoudig in contact te komen met voor ons interessante, innovatieve bedrijven die op zoek zijn naar investeringskapitaal. Meerdere keren is het eerste contact met bedrijven uit LUMO’s portfolio ontstaan op zo’n beurs.

Voor startups is het volgens Lürling interessant dat het Nederlandse paviljoen financieel wordt ondersteund door partijen als Topsector ICT. “Als startup kan je dit nooit zelf betalen, maar doordat dit wordt medegefinancierd kunnen zij meeliften met anderen en volop netwerken en potentiële leads binnenhalen en met partners en financiers in aanraking komen.” Zo kwam hij zelf 1,5 jaar geleden in contact met een interessante Eindhovense startup op Slush, een van de grootste technologie- en startupconferenties ter wereld, die jaarlijks plaatsvindt in Helsinki, Finland. “Wij zitten nota bene zelf ook in Eindhoven. Heel gek dat we elkaar dan in Scandinavië voor het eerst tegen het lijf lopen”, lacht hij.

Centrale plek

Dit jaar bezocht Lürling op 13 en 14 maart ook de Hello Tomorrow Global Summit 2025, een toonaangevende technologiebeurs in Parijs gericht op deep tech-innovatie. Ook hier deed hij zeer waardevolle contacten op. Later dit jaar bezoekt hij ook de Smart City Expo World Congress dat dit jaar plaatsvindt van 4 tot en met 6 november 2025 in Barcelona. Hij hoopt ook hier op een centrale plek van het Nederlandse paviljoen. “De locatie van je paviljoen, zeker op grote beurzen, is ontzettend belangrijk. Liefst vooraan of helemaal centraal. Te vaak neemt Nederland nog genoegen met een plekje ergens achterin. Wat dat betreft kan je beter wat meer betalen voor een goede plek, anders weet niemand je te vinden of ontbreekt het ze simpelweg aan tijd om tot de laatste hallen te komen. Probeer dus niet voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten."

En hoewel het prettig is om alle betrokkenen zo dicht op elkaar te hebben, probeert hij wel vaak ook een kijkje te nemen in andere hallen en in paviljoenen van andere Europese landen. “Het is in mijn ogen soms net iets te veel een Nederlands feestje. Zo’n paviljoen is een veilige haven, maar om echt een vuist te kunnen maken tegen de grote wereldmachten, zullen we meer in Europees verband moeten optrekken. Ik zie graag meer kruisbestuiving tussen Europese koplopers per digitale sleuteltechnologie, maar liefst ook daarbuiten, want er wordt vaak nog te veel in silo’s gewerkt en te veel op eilandjes gezeten. De maatschappelijke problemen van nu laten zich nu eenmaal niet vangen in silo’s. Daarom ga ik meestal niet naar side-events. De Nederlandse partijen zie ik ’s ochtends bij het ontbijt wel in het hotel.”

Conclusie

Kortom: de aanwezigheid op strategische (internationale) beurzen biedt voor innovatieve mkb-bedrijven en startups op het gebied van digitalisering aanzienlijke toegevoegde waarde. Deze waarde ligt op meerdere niveaus, van netwerkmogelijkheden tot nieuwe leads en zakelijke kansen, en van kennisuitwisseling tot het vergroten van zichtbaarheid en geloofwaardigheid. Een stand op een Nederlands paviljoen zorgt bovendien voor collectieve zichtbaarheid, wat zorgt voor een sterker imago en betere positionering van Nederland als innovatieland. Doordat de kosten lager liggen vanwege efficiencyvoordelen voor standbouw en promotie én omdat partijen als Topsector ICT het Nederlands paviljoen meefinanciert (via het Strategisch Beurzen Programma), wordt de drempel voor deelname voor bedrijven verlaagt. Ook wordt ter plekke inhoudelijke en praktische ondersteuning geboden en levert deelname aan internationale beurzen vaak media-aandacht en PR-mogelijkheden op, wat de zichtbaarheid en aantrekkingskracht voor talent, partners en klanten vergroot.

Volgens Lürling kunnen we wel nog meer op zoek gaan naar verbinding, tussen partijen, technologieën én binnen EU-lidstaten. Hij ziet daar een mooie rol weggelegd voor een overkoepelend orgaan als Topsector ICT. “Organiseer eens een event met meerdere landen over een bepaald topic. Of maak een gecombineerd paviljoen van twee of drie landen die vooroplopen met een bepaalde digitale sleuteltechnologie.”

Meer informatie over de internationale inspanningen van Topsector ICT vindt u hier

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Meer over onze cookies