Cookies

We gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website te bieden. U kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

DBC Deep Dive: Digitaal vastgoed in de metaverse – Woon jij straks naast Snoop Dogg?

Gepubliceerd op 12 april 2022

RSS Feed

Dit artikel is geplaatst op: dbc

Dit artikel is onderdeel van de reeks #DBCDeepDives over Digital assets en Web 3.0 in samenwerking met LekkerCryptisch


De term ‘metaverse’ kan je haast niet ontgaan zijn. In New York gingen ze zelfs het nieuwe jaar in met een ware vuurwerkshow in Facebook’s digitale wereld. Op 5 april jl. kondigde Coca-Cola aan een nieuw virtueel drankje te lanceren in de wereld van Fortnite en Snoop Dogg is inmiddels zelfs ingetrokken in het virtuele universum.

Volgens het Merriam-Webster dictionary is de metaverse het concept van een levensechte virtuele wereld waar mensen elkaar ontmoeten om hun vrije tijd te besteden, maar ook om te werken. Digitale werelden raken steeds meer verbonden met onze dagelijkse levens, maar ook met elkaar. Verschillende werkgroepen ontwikkelen standaarden voor integratie tussen virtuele ruimtes. Metaverse is dus niet een uitvinding van Facebook, en behalve centrale virtuele omgevingen zoals die van Facebook en Fortnite, zijn er ook decentrale virtuele werelden, waar spelers zelf een gedeelte van de omgeving ontwikkelen.

Virtueel vastgoed in decentrale virtuele werelden

Decentrale virtuele omgevingen kun je dus, net als centrale virtuele omgevingen, zien als onderdeel van de metaverse. Op dit moment zijn er vier grote decentrale virtuele omgevingen, waaronder Sandbox waar het digitale huis van Snoop Dogg staat, Decentraland (gefinancierd via een ICO in 2017), Somnium Space en Cryprovoxels. Die decentrale omgevingen bevatten een blockchain-component: je kunt dus niet alleen een gedeelte van de omgeving zelf ontwikkelen, maar er zelfs een stukje van kopen, zogenoemde NFT’s, waarmee je dus feitelijk een eigendomscertificaat koopt van een stukje van de decentrale digitale omgeving, bijvoorbeeld vastgoed zoals het huis van Snoop Dogg. Het huis naast dat van Snoop Dogg werd recentelijk verkocht voor $450.000,-. Maar is virtueel vastgoed die investering wel waard?


Slimme investering of tricky business?


Volgens CNBC draait het in de metaverse om locatie. Een virtueel huis op een locatie waar veel mensen langskomen of dat gelegen is naast het huis van een celebrity, lijkt veel waard te zijn in de virtuele wereld. Mason Nystrom van Messari stelt echter dat die vergelijking niet opgaat. Wat doet locatie ertoe in virtuele omgevingen? We zijn daar immers niet gebonden aan natuurwetten en hoeven niet te lopen om van a naar b te komen. Ook de toegankelijkheid van de virtuele wereld zelf speelt een rol in de waarde van het virtuele vastgoed. Vooralsnog zijn de eerder genoemde decentrale werelden niet goed toegankelijk voor het grote publiek en ook de graphics laten nog te wensen over. Ter vergelijking: Fortnite heeft 30 miljoen gebruikers per dag, waar de eerder genoemde decentrale werelden gezamenlijk slechts 50.000 gebruikers per dag hebben. Het is dus nog heel vroeg, te vroeg, om de kans van slagen c.q. overleven te kunnen duiden. Sommige van deze werelden maken gebruik van hun eigen crypto, zoals bijvoorbeeld Decentraland met hun eigen munt Mana. Gezien de adoptie van crypto’s an sich, levert dat ook in virtuele werelden nog een drempel op. In Nederland gebruiken bijvoorbeeld 1,6 miljoen mensen crypto en een groot deel van die mensen doet dat via een centraal gedreven applicatie of exchange platform.

Online chillen, heel gewoon

De digital natives zijn gewend elkaar virtueel te ontmoeten en brengen veel tijd door in online omgevingen. Sociale media zijn daar ook een voorbeeld van. Andrew Steinwold, managing partner en oprichter van het investeringsbedrijf Sfermion dat zich richt op NFT’s, stelt in een interview op Yahoo Finance dat je een stukje virtuele grond kunt vergelijken met je sociale media profiel. Op sociale media kun je alleen foto’s en geschreven content plaatsen, maar de mogelijkheden in een virtuele wereld zijn eindeloos. Hij noemt bijvoorbeeld het opzetten van een galerij om je NFT’s tentoon te stellen, een mini-game opzetten op je eigen stukje land en zelfs een passief inkomen genereren door een billboard op je land te zetten dat je kunt verhuren aan andere gebruikers.


Voor digital natives is het dus gemakkelijk hun weg te vinden in deze omgevingen, voor andere generaties is de stap wat groter en is gebruiksvriendelijkheid een vereiste. Hoe beter toegankelijk deze werelden worden, hoe meer gebruikers ze zullen trekken. En die aantallen gebruikers maken het dan weer interessant voor bedrijven om hun producten in deze werelden aan te bieden. Het mag geen twijfel leiden dat bedrijven, net als Coca-cola, hun producten dan in de metaverse willen verkopen. Daarmee wordt ook digitaal vastgoed meer waard. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je een casino hebt gebouwd in een metaverse en daar daadwerkelijk geld aan kunt verdienen en zelfs personeel voor inhuurt. Ver van ons bed en toekomstmuziek? Je kunt al aan de slag in het casino in Decentraland.


Voordat de virtuele werelden toegankelijk worden voor de digital immigrants en zij deze werelden omarmen zijn we waarschijnlijk wel wat jaren verder, maar desalniettemin schatte Bloomberg recentelijk in dat de metaverse nu al een marktkans van $800 miljard vertegenwoordigt. Toch maar dat huisje naast Snoop Dogg kopen?

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Meer over onze cookies