Cookies

We use cookies to give you the best experience on our website. You can find out more about which cookies we use or disable them in the settings. - Go to cookie settings

Go to content

Verslag Teach The Teacher

Published 1 November 2019

RSS Feed

This article was placed on: dbc

Op vrijdag 27 september organiseerde de Dutch Blockchain Coalition de tweede Teach the teacher dag van 2019. Dit keer in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De dag stond opnieuw in het teken van ontwikkeling en het delen van (bestaande) blockchain initiatieven en kennis.


Met meer dan 50 enthousiaste deelnemers was deze editie van de Teach the teacher de best bezochte bijeenkomst tot nu toe. Zowel onderwijs, wetenschap als het bedrijfsleven was goed vertegenwoordigd in Arnhem om samen te discussiëren, kennis uit te wisselen en initiatieven te delen rond blockchain technologie.


Blockchain een volwassen technologie

Net als bij de vorige editie van de Teach the teacher opende Olivier Rikken het ochtendprogramma. Waar staan we met blockchain technologie? Het antwoord op deze vraag is voor onderwijsinstellingen zeer relevant. Hoort blockchain technologie thuis in het huidige curriculum? Het antwoord volgens Rikken: Ja, de technologie wordt steeds volwassener. De eerste (vooral cryptocurrency) hype zijn we voorbij en er komen steeds meer praktische blockchain toepassingen op de markt. De vraag naar blockchainkennis en human capital is dan ook groot. Voor onderwijsinstellingen de uitdaging om aan deze vraag te voldoen.


Delen van blockchain kennis

De eerste belangrijke stap voor curriculumontwikkeling is toegang tot het juiste lesmateriaal. Enthousiast werd gereageerd op de ideeën van Chhay Lin Lim, docent bij Saxion. Hij presenteerde een organisch community based blockchain basisboek. Het doel van dit basisboek is om samen met andere hogescholen de snel ontwikkelende blockchain kennis openbaar te bundelen en beschikbaar te stellen voor hogescholen.

Dit initiatief sluit ook mooi aan bij KOIOS platform ontwikkeld door de Haagse Hogeschool die door Jordi Jansen tijdens een van de vier deep-dive sessies verder werd toegelicht. Kennisdelen en het opzetten van een blockchain lesprogramma, de voorbeelden laten zien dat het mogelijk is.

Toch blijkt dit nog niet zo makkelijk, zo werd duidelijk tijdens een brainstorm sessie onder leiding van Nathalie Venema. Tegen de volgende punten blijken onderwijsinstellingen vaak aan te lopen:


  • Is blockchain technologie niet te specifiek voor een volledig lesprogramma?
  • Hoe kan ik als docent het opleidingsinstituut overtuigen van de urgentie van blockchain in het curriculum? Er is een vraag naar goede casestudies.
  • Binnen Hogescholen blijkt multidisciplinair samenwerken lastig.
  • Om initiatieven te delen en samen te werken tussen hogescholen moet je info durven te delen, maar mag dit zomaar? Er is dus een governance uitdaging.
  • Hoe kan het MKB worden aangehaakt voor stageplekken en use cases? Er is dus een matching probleem. De vraag vanuit bedrijfsleven is vaak groter dan vanuit de student.



Commitment en zichtbaarheid

De bovenstaande uitdagingen kunnen een showstopper zijn voor veel onderwijsinstellingen. Er is vaak een zetje nodig om een stap in de goede richting te zetten. Dit is precies de reden dat de Dutch Blockchain Coalition deze bijeenkomsten organiseert. In het middagprogramma werden namelijk op veel van de bovenstaande vragen een antwoord gegeven door de verschillende sprekers.


De meningen waren verdeeld over het wel of niet opleiden van ICT generalisten of ICT specialisten, maar dat blockchain thuis hoort in het onderwijscurriculum werd door iedereen onderstreept. Daarnaast is blockchain een technologie die veel disciplines raakt, van fashion tot zorg. Dit betekent dat interdisciplinair samenwerken essentieel is om tot goede toepassingen te komen. Commitment is van belang om ook niet technische opleidingen mee te laten doen in de samenwerking.


Binnen de organisatie moet er iemand opstaan die zich meer dan 100% inzet voor blockchain. Deze persoon moet de juiste personen filteren binnen zijn of haar organisatie om daar vervolgens mee samen te werken, aldus Jordi Jansen. Chhay Lin sluit zich hier bij aan. Hij stelt dat het belangrijk is dat je als blockchain vertegenwoordiger goed zichtbaar bent. Communicatie is dus erg belangrijk. Zo organiseert het lectoraat blockchain van Saxion zelf ook masterclasses voor docenten om te enthousiasmeren.


Het oprichten van een volledig lectoraat is echter niet altijd nodig. De ICT opleiding van de HAN laat zien hoe blockchain ook een mooie casestudie kan zijn die toegepast kan worden in verschillende sectoren als slimme oplossing.


Matchmaking

Dan nog het matchmaking probleem. De Dutch Blockchain Coalition erkent de grote vraag van het bedrijfsleven naar studenten die aan de slag kunnen gaan met blockchain oplossingen. Vanuit de coalitie wordt er op dit moment gewerkt aan een matchmaking tool om in te spelen op dit probleem.


De Teach the teacher dag laat zien dat blockchain al succes formules kent binnen het onderwijs en dat hier samen in optrekken heel goed mogelijk is. Commitment en zichtbaarheid is daarin een belangrijke factor. De Human Capital werkgroep van de Dutch Blockchain Coalition blijft zich inzetten om de verbindende factor te zijn binnen dit ecosysteem en een volgende Teach the teacher bij Saxion staat alweer op de planning!


Interesting for you

News

DBC Deep Dive: Solana Breakpoint, Ethereum's Pectr...

2 October 2024

Zeven miljoen euro beschikbaar voor onderzoek naar...

1 October 2024

DBC Deep Dive: DePIN - De toekomst van gedecentral...

30 September 2024
See all the news

Pages

Innovative SME

11 October 2022

Dutch Blockchain Coalition

5 April 2022

Key Enabling Technologies

4 October 2022

Agenda

2e HTDX online informatie sessie (EN)

18 October 2024
See all the events
  • Privacy overview
  • Necessary cookies
  • Third-party cookies
  • Additional cookies
  • Privacy and cookies

This website uses functional, analytical and tracking cookies to improve the website

Strictly Necessary Cookies must be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

This website uses Google Analytics and Hotjar to collect anonymous information, such as the number of visitors to the site and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled allows us to improve our website.

This website uses the following additional cookies/services:

Read more about our cookies