Cookies

We use cookies to give you the best experience on our website. You can find out more about which cookies we use or disable them in the settings. - Go to cookie settings

Go to content

Tweede Kamer dreigt digitale geletterdheid alsnog weg te bezuinigen

Published 30 May 2023

RSS Feed

This article was placed on: hcaIct

Tweede Kamer dreigt digitale geletterdheid alsnog weg te bezuinigen

Vandaag stemt de Tweede Kamer over twee moties die oproepen om digitale geletterdheid in het onderwijs weg te bezuinigen. De Human Capital Agenda ICT (HCA ICT) zet zich al jaren in op het ontwikkelen van activiteiten op lokaal, regionaal en landelijk niveau binnen het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven om aan de groeiende vraag naar ICT professionals te voldoen en werk te maken van de noodzaak voor een ‘leven lang ontwikkelen’ die door digitalisering ontstaat. Het is juist in deze fase cruciaal dat bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen nog veel meer doen om (jonge) mensen te interesseren voor de banen van de toekomst en continu bij te scholen op de snelle technologische ontwikkelingen die Nederland economisch en maatschappelijk kansen bieden.

Na jarenlange inzet om te zorgen voor digitale vaardigheden voor álle kinderen, dreigt de vooruitgang die we hebben geboekt in één keer te verdwijnen. Dat mag niet gebeuren. Daarom hebben we samen met 12 andere partijen een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd.

Wil je deze oproep ook steunen? Geef je naam en organisatie door via communicatie@nldigital.nl.

De brief is ondertekend door:

  • Lotte de Bruijn – Ambassadeur Human Capital Agenda ICT, Algemeen directeur NLdigital
  • Thea Koster – Voorzitter Techniekpact
  • Petra Oldengarm – Directeur Cyberveilig Nederland
  • Bibi van den Berg en Zeki Erkin – Bestuursleden Academic Cyber Security Society (ACCSS)
  • Arie van Bellen – ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
  • Louis Spaninks – Directeur CA-ICT
  • Michiel Steltman – Directeur DINL
  • Ronald Verbeek – Directeur CIO Platform Nederland
  • Stijn Grove – Managing Director Dutch Data Center Association
  • Ben Kokkeler – Directeur-bestuurder Centrum voor Veiligheid en Digitalisering
  • Sahar Yadegari – Directeur VHTO, Expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT
  • Simon Besteman – Directeur Dutch Cloud Community
  • Octavia de Weerdt – Directeur NBIP
  • Merit van Breukelen – Directeur Allemaal Digitaal
  • Roos Peters – Deputy General Manager Codam
  • Nicky Hofland – Managing Director TechMeUp
  • Roelof Meijer – Algemeen Directeur SIDN
  • Beatrice Boots – Directeur Platform Talent voor Technologie
  • Frank Reinders – Directeur Schoolupdate
  • Laura Walter-Goudsmit – CEO Edutrainers en oprichter Stiching Digitale Geletterheid
  • Marijn Roelof – Directeur IT Campus Rotterdam
  • Cynthia van Gelderen, OVO Zaanstad en Trias vmbo
  • Luc Gimbrère – Betabit, Virtual Vaults, YieldDD Software Due Diligence
  • Vincent Veenbrink – Co-founder Basicly
  • Laurens Frijters – Founder Beeminds
  • Tamar Neter – CEO / Founder – RobotWise
  • Annuska van den Eijnden – Cyberjuf
  • Leonie Verweij – directeur De Programmeerschool
  • Pim van Dort – Eigenaar PMOT
  • Odete Pimenta da Silva – Managing Director Netherlands Association for Travel Management (NATM)
  • Gerlof Donga – Docent onderzoeker ICT HvA
  • Aad van Boven, CEO SecureMe2 Cyber Security
  • Ralf Siebelt – SBLT – Information Security Consultancy
  • Maikel Roolvink – Ambassadeur HackShield
  • Arwi van der Sluijs – Algemeen Directeur NFIR
  • Kristel van Reenen – Revenge of the Nerds Academy

Hoe zat het ook weer?

Veel partijen zetten zich in om digitale geletterdheid een vast onderdeel te maken van het curriculum. Dat is hard nodig, want sinds de jaren ‘80 is er geen grote update meer geweest van het curriculum. Scholen werken dus met een curriculum dat stamt uit de tijd van voor het internet, de smartphone en social media.

Tot nu springen bedrijven en maatschappelijke organisaties in het gat dat de overheid hier laat vallen. Er zijn tal van goede initiatieven om kinderen toch iets van digitale vaardigheden mee te geven. Maar het is nu aan de scholen zelf om hier iets mee te doen. Dat creëert ongelijkheid, zeker omdat juist scholen in armere wijken hier vaak geen middelen voor hebben.

Leerkrachten geven kinderen gemiddeld een 5,5 voor digitale vaardigheden. Op scholen met veel achterstandsleerlingen is dit zelfs een 4,1. En dat terwijl 81% van de leerkrachten het als een (zeer) grote noodzaak ziet om kinderen meer digitaal geletterd te maken.

Er is breed draagvlak voor het invoeren van digitale geletterdheid. De enige reden dat het nog niet is gebeurd, is traagheid bij de nationale overheid. Telkens is er een reden om invoering uit te stellen. En nu dreigen vier Kamerleden dus met deze moties om digitale geletterdheid in het geheel weg te bezuinigen. Dat levert op zijn minst weer vele jaren vertraging op. En die tijd kunnen we niet missen.

Interesting for you

News

Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom

22 June 2023

Staatssecretaris Van Huffelen bezoekt de AI-Parade...

19 June 2023

Aanpak personeelstekort in techniek en ICT: 123 mi...

12 June 2023
See all the news

Pages

Human Capital Agenda ICT

11 October 2022

Agenda

Currently there are no events or meetings planned for this topic.

See all the events
  • Privacy overview
  • Necessary cookies
  • Third-party cookies
  • Additional cookies
  • Privacy and cookies

This website uses functional, analytical and tracking cookies to improve the website

Strictly Necessary Cookies must be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

This website uses Google Analytics and Hotjar to collect anonymous information, such as the number of visitors to the site and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled allows us to improve our website.

This website uses the following additional cookies/services:

Read more about our cookies