Play to Earn: Blockchain als aanjager van een revolutie?
RSS Feed
This article was placed on: dbc
Dit artikel is onderdeel van de reeks #DBCDeepDives over Digital assets en Web 3.0 in samenwerking met LekkerCryptisch
Vermaak en sociale interactie, het is tegenwoordig niet meer alleen weggelegd voor een bioscoop, theater bezoek of een sportwedstrijd. Streaming van video’s en gaming hebben een stevige plek verworven in onze huidige vermaak industrie. Al in 2019 speelde in Nederland 1 op de 5 volwassenen langdurig games. In de afgelopen 10 jaar is de gaming-industrie enorm gegroeid en volwassen geworden. De Covid-19 pandemie heeft de groeiende digitale vermaak cultuur een extra boost gegeven. Doordat mensen veel in huis moesten blijven, werd het vermaak gezocht in online ervaringen. Op dit moment gaat er in de totale gaming-industrie meer geld om dan in de film- en muziekindustrie. Voorspellingen geven een omzetgroei van deze industrie tot meer dan 200 miljard dollar in 2023. Een industrie om serieus te nemen dus.
Blockchain gaming een revolutie?
De eerste games begonnen allemaal met hetzelfde verdienmodel. Gebruikers betaalden eenmalig geld om een spel te spelen. Later kon je ook abonnementen of licenties kopen. Nog een aantal jaar later waren de meeste betaaldrempels aan de voorkant verdwenen maar waren het de in-game aankopen waarmee de spelers steeds meer bepaalde wat ze wilden uitgeven aan een game. Dit model wordt ‘Free to Play’ genoemd. Play to Earn (P2E) is de nieuwste stroming binnen de gaming-industrie. Met P2E wordt het spelen van games gekoppeld aan financiële beloningen. Hierdoor is het mogelijk om als speler direct geld te verdienen aan een spel. Sommigen beweren dat P2E een revolutie teweeg brengt in de gaming wereld.
Play-to-Earn-games maken gebruik van blockchain-technologie. Door middel van NFT’s maakt blockchaintechnologie het mogelijk voor de speler om ook echt eigenaar te zijn van onderdelen van de game zoals je karakter, wapens en gereedschappen. Hierdoor heeft niet de gameproducent maar de speler het eigenaarschap van allerlei in-game zaken in handen. Door het spel te spelen kan je verdienen aan de game maar er zijn ook andere mogelijkheden om geld te verdienen bijvoorbeeld door te investeren in bepaalde karakters of tools en deze dan weer verkopen of verhuren aan anderen. Gamen met blockchain als onderliggende technologie is daarmee een serieuze zaak geworden. De P2E games ontwikkelden zich razendsnel tijdens de Covid-19-pandemie. P2E games werden tijdens de pandemie voor grote groepen mensen zelfs een nieuwe bron van inkomsten in een aantal landen die geen sociaal opvang netwerk hadden zoals de Filipijnen. De Filipijnse regering heeft zelfs plannen gemaakt om belasting te gaan heffen over inkomsten uit gaming.
Axie Infinity
Het spel Axie Infinity wordt gezien als de pionier en huidige marktleider binnen deze vorm van gaming. Het spel is geïnspireerd door de games Pokémon en Cryptokitties en draait voor een belangrijk gedeelte op blockchain. De hoofdrolspelers van de game zijn unieke digitale karakters die Axie’s genoemd worden. Een speler kan een Axie fokken, verzamelen, trainen en inzetten in gevechten met andere Axie’s. Alle Axies hebben hun eigen eigenschappen en lichaamsdelen en daarmee ook hun eigen krachten en waarde. De Axies zijn allemaal uniek en worden uitgegeven als non-fungible tokens (NFT’s). Hierdoor is een speler na het kopen of fokken van een Axie ook daadwerkelijk de eigenaar van het wezentje. Spelers kunnen de token SLP verdienen door het spel te spelen en in het bijzonder door ‘battles’ met andere spelers te winnen.
Scholarship
Een belangrijk verschil met Free To Play-spellen is dat je bij P2E vaak een initiële investering moet doen. Zo ook bij Axie Infinity waarbij je minimaal drie Axies nodig hebt om te kunnen spelen. Deze financiële drempel is voor een grote groep spelers te hoog gebleken en heeft gezorgd voor de opkomst van zogenaamde scholarships. Scholars zijn mensen die een team van Axies in bruikleen krijgen van de eigenaar van de Axie’s. De scholar speelt vervolgens het spel met de geleende axies waarbij ze soms 50 tot 70% van de opbrengst van de winst ontvangen. Zo ontstaat er een economie waarbij er investeerders zijn die slechts investeren in de beste Axies en scholars die het werk doen tegen een gedeelte van de opbrengst. Een bekend voorbeeld van een groot scholarship is YGG. Deze scholarship groeide uiteindelijk uit tot een DAO en lanceerde daarna haar eigen token. Het merendeel van de spelers van Axie Infinity zijn scholars uit Venezuela en Zuidoost Azië.
Economisch perspectief
Axie Infinity als pionier van P2E liet echter eind vorig jaar ook zien welke problemen er kunnen rijzen. Door de enorme groei van het aantal spelers groeide ook de voorraad van de token waarin spelers worden betaald, SLP, snel. per dag 4x meer SLP’s bij dan dat er gebruikt/verbrand werden. Inflatie sloeg dan ook toe en de waarde van SLP kelderde van 35 dollarcent op het hoogtepunt (mei-juli 2021) naar minder dan een dollarcent begin februari dit jaar. Het bedrijf achter Axie Infinity heeft onlangs aangegeven dat er veranderingen aankomen om het economische model in balans te houden.
Duo-mandaat
De makers van Axie Infinity moeten niet alleen zorgen voor een leuk, uitdagend spel voor bestaande en nieuwe spelers. Net zo belangrijk is het zorgen voor voldoende economische balans die ervoor zorgt dat de tokens uit het spel voldoende waardevast blijven. Daarmee fungeren de makers ook als centrale bank van hun digitale natie.
Axie Infinity als P2E pionier blijft een interessante casus om te volgen. Is het een digitale economie die op instorten staat of slaan de P2E games, waaronder Axie Infinity, daadwerkelijk een revolutionaire route in die voor miljoen mensen een (extra) bron van inkomsten vormt?