Cookies

We use cookies to give you the best experience on our website. You can find out more about which cookies we use or disable them in the settings. - Go to cookie settings

Go to content

Ode aan vrouwen in wetenschap en techniek

Published 11 October 2022

RSS Feed

This article was placed on: nlaic

Vandaag, de tweede dinsdag van oktober vieren we Ada Lovelace Day. Op deze dag staan we stil bij de vrouwen die een belangrijke rol spelen en hebben gespeeld in de wetenschap en techniek, met als doel andere vrouwen te enthousiasmeren voor carrières in deze werkgebieden.

Eerste computerprogrammeur

Ada Lovelace werd op 10 december 1815 geboren als dochter van de bekende dichter en aristocraat Lord Byron en Anne Isabelle Milbanke. Toen Ada één maand was verliet haar vader het gezin en werd ze door haar moeder opgevoed. Haar moeder stimuleerde haar om wiskundige en onderzoeker te worden. Tijdens haar studie kwam ze in aanraking met Charles Babbage, een wiskundige en uitvinder die bezig was met een eerste programmeerbare (mechanische) rekenmachine, ook wel de Analytical Engine genoemd. Babbage werd haar mentor en op basis van zijn plannen schreef zij in 1843 een artikel. Hierin beschreef zij haar visie van de mogelijkheden van de Analytische Engine. Ada voorzag dat de machine gebruikt kon worden voor het componeren van muziek, de creatie van afbeeldingen en ingezet kon worden ten gunste van wetenschap en techniek. De visie van Ada wordt gezien als het eerste algoritme en ze wordt dan ook wel de allereerste computerprogrammeur genoemd. Helaas bleef het voor haar bij de theorie, want ze overleed op 36-jarige leeftijd aan de gevolgen van baarmoederkanker.

Ada Lovelace Day

In 2009 riep Suw Charman-Anderson, een voorvechter voor erkenning van vrouwen in techniek, een aantal mensen op om blogs te schrijven over vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de wetenschap en techniek. Dit groeide uit tot een jaarlijks terugkerende dag waarin op allerlei manieren aandacht wordt gegeven aan wat begon als een project om vrouwen bewust te maken van de mogelijkheden van een carrière in wat overwegend gezien werd als een mannenbolwerk.

Stand van zaken Nederland

Nederland kreeg in 1917 haar eerste vrouwelijke hoogleraar, Johanna Westerdijk. Op dit moment is 25,7% van de hoogleraren vrouw, terwijl het percentage van vrouwen die aan een studie beginnen 50.6% is. De redenen van dit verschil tussen mannen en vrouwen zijn divers, maar het loont de moeite om op Ada Lovelace Day aandacht te geven aan het feit dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn op hogere functieniveaus binnen de wetenschap en techniek.

NL AIC en diversiteit en inclusie

De NL AIC gelooft als publiek-privaat samenwerkingsverband, dat extra aandacht voor diversiteit en inclusie een bijdrage kan leveren aan het oplossen van het bias-probleem dat Artificiële Intelligentie (AI) heeft. Een goede afspiegeling van de maatschappij, dus heterogeen samengestelde teams, zijn is staat om betere beslissingen te nemen en ze kunnen bias bij de ontwikkeling van algoritmes en AI-toepassingen voorkomen. Lees meer over de NL AIC en diversiteit en inclusie in het interview met Anita Lieverdink en Joris den Bruinen, beide voorzitter van het programmateam van de NL AIC.

Interesting for you

News

Pilot ‘regulatory sandboxes’ om AI-innovatie confo...

30 September 2024

Winnaar Nationale AI Challenge 2024 bekend: Kicks...

10 September 2024

Amsterdam AI ontvangt NWO-subsidie voor AI Impact ...

6 August 2024
See all the news

Pages

Currently there are no pages related to this topic available.

Agenda

2e HTDX online informatie sessie (EN)

18 October 2024
See all the events
  • Privacy overview
  • Necessary cookies
  • Third-party cookies
  • Additional cookies
  • Privacy and cookies

This website uses functional, analytical and tracking cookies to improve the website

Strictly Necessary Cookies must be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

This website uses Google Analytics and Hotjar to collect anonymous information, such as the number of visitors to the site and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled allows us to improve our website.

This website uses the following additional cookies/services:

Read more about our cookies