Kennis delen centraal bij informatiesessie ‘Blockchain in het onderwijs’
RSS Feed
This article was placed on: dbc
Vanuit de Human Capital Agenda van de Dutch Blockchain Coalition (DBC), in samenwerking met coalitiepartners CMS Advocaten en Hogeschool Utrecht vond afgelopen dinsdag de eerste informatiebijeenkomst plaats bij CMS in Utrecht.
Onderwijsinstellingen van alle niveaus kwamen naar deze bijeenkomst waar zij hun blockchain-initiatieven hebben gepresenteerd en DBC samen met het onderwijs de route verkend heeft voor het opleiden van studenten én van onderwijs-professionals. Tevens zijn de eerste onderzoeksresultaten gedeeld van een nog lopende enquête, uitgezet onder het bedrijfsleven, naar de kennisbehoefte rondom blockchain.
Teach the Teacher
Katja van Kranenburg (CMS Advocaten) en Olivier Rikken (Axveco),
voortrekkers van de DBC Human Capital Agenda (HCA), lichtten de missie
van HCA en van het ‘Teach the Teacher’- programma toe: een lesprogramma
waarin kruisbestuiving tussen faculteiten, het vormgeven van het
onderwijs, het curriculum up to date houden (door docenten her- en bij
te scholen) en het verzorgen van gastcolleges centraal staat. Dit hoeft
niet te betekenen dat een jurist bijvoorbeeld per se moet kunnen
programmeren maar het is wel van belang om enige kennis te hebben van
programmeren om gezamenlijk tot goede technologische oplossingen te
komen die ook juridisch juist zijn.
Katja van Kranenburg
Blockchain-initiatieven
De komende jaren zal er veel veranderen op technologisch gebied en
blockchain is een van de toepassingen die tot die verandering zal
leiden. Om hier op in te spelen, is kennis en expertise nodig. Gerrita
van der Veen, (Directeur Kenniscentrum ES&CS) opende namens de
Hogeschool Utrecht de bijeenkomst en ging in op het belang van goed
onderwijs. Naast het belang van goed onderwijs voor de huidige generatie
studenten, benadrukte van der Veen ook het belang van de
verantwoordelijkheid van mensen om aan hun eigen ontwikkeling te werken.
Werkgevers moeten dit ondersteunen en stimuleren.
De sprekers van
Hogeschool Utrecht (HU), Brightlands, Hogeschool Zuyd en Platform Bèta
Techniek deelden vervolgens hun blockchain-initiatieven met de
aanwezigen waaruit blijkt dat er steeds meer expertise en talent
beschikbaar komt.
Jaap Goedegebuur (HU) lichtte de organisatie van hun Blockchainlab
toe met daarbij een aantal voorbeelden uit de praktijk op het gebied van
Supply en Demand chains, Health en Fintech.
Jaap Goedegebuur
Binnen Brightlands resulteert samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in unieke blockchain use cases in verschillende sectoren. Peter Verkoulen (Brightlands) en Peter Princen (Hogeschool Zuyd) lichtten dit toe met voorbeelden en een presentatie over de ‘Zuyd Blockchain Centre’.
De publiek-private samenwerkingen in de vorm van Centres of Expertise werden door Thomas Boekhoud (Platform Bèta Techniek) toegelicht. Deze centra verbinden onderwijs, praktijkgericht onderzoek en ondernemerschap en hebben een centrale rol in de Human Capital Agenda.
Thomas Boekhoud
Cross-functional vlak
De - nog lopende - enquête heeft al enkele interessante
onderzoeksresultaten opgeleverd en worden gedeeld met de deelnemers. De
belangrijke boodschap die hieruit volgt, is dat er behoefte is aan
nieuwe kennis, vooral op cross functional vlak. Dit vereist veel
samenwerking, een term die vaak terugkomt op deze dag.
De enquête kan nog ingevuld worden, deze is hier terug te vinden.
Terugblik op de dag
De DBC biedt graag een platform voor kennisdeling, zowel tussen de
verschillende onderwijsinstellingen als tussen onderwijs en bedrijven.
Bedrijven kunnen zo onderwijsinstellingen opzoeken om samen met
studenten aan concrete opdrachten te werken. En onderwijsinstellingen
kunnen de kennis en expertise van het bedrijfsleven inzetten. Deze
‘matching’ zal verder vormgegeven gaan worden.
Conclusies van de dag
zijn dat er tussen de verschillende opleidingen en faculteiten (nog)
meer behoefte aan samenwerking is en dat er een grote mate van
bereidheid is om kennis en informatie te delen. Onderwijsinstellingen
kunnen zo versneld werken aan een kwalitatief sterk curriculum op het
gebied van blockchain. Met deze bijeenkomst is hiervoor een goede stap
gemaakt.
Ook was het interessant om te zien dat
kennis/onderwijsinstellingen een belangrijke regionale functie hebben
bij het binnen hun regio bij elkaar brengen van kennis, ondernemers en
start-ups waarbij volledige ecosystemen worden gebouwd.
Mede daarom
zal in september 2018 een tweede sessie plaatsvinden. Tevens worden de
deelnemers van hogescholen en universiteiten uitgenodigd om lid te
worden van de online community van de DBC zodat ze met elkaar in contact
kunnen komen en eenvoudig informatie kunnen uitwisselen.
Aanwezige onderwijsinstellingen en bedrijven:
Hogeschool Rotterdam
Hotelschool The Hague
ROC Amsterdam
Rabobank
Platform Bèta Techniek
Avans Hogeschool
TU Delft
Hogeschool Utrecht
Haagse Hogeschool
CMS
Universiteit Leiden
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
HAN Hogeschool
ECP
Axveco
Hogeschool Zuyd
Brightlands
Saxion
House of Digital Nederland
Open Universiteit