Cookies

We use cookies to give you the best experience on our website. You can find out more about which cookies we use or disable them in the settings. - Go to cookie settings

Go to content

De wereld van werk en leren met AI in 2024

Published 29 April 2024

RSS Feed

This article was placed on: nlaic

Tijdens het recente congres heeft de werkgroep ‘Leven Lang Ontwikkelen’ (onderdeel van de Human Capital werkgroep), geleid door Su Yin Timp, een boeiende sessie georganiseerd die licht werpt op de cruciale rol van AI in educatie en arbeidsmarktontwikkeling. De sessie kenmerkte zich door interactieve discussies met vooraanstaande experts en vernieuwende initiatieven die tonen hoe technologie het leerlandschap vormgeeft en de arbeidsmarkt transformeert.

Een hoogtepunt was de presentatie van Anywyse, vertegenwoordigd door Julien Jukema en Anne-Wil Kramer. Ze vertelden over hun ambitieuze plan om onderwijs wereldwijd toegankelijker te maken door het leveren van korte audio fragmenten van 15 minuten, gericht op het verbeteren van leeruitkomsten en het verhogen van studentenmotivatie. De innovatie van Anywyse speelt in op de diversiteit in leerbehoeften door audio te gebruiken als middel om informatie te verstrekken. Dit is vooral een uitkomst voor studenten met specifieke onderwijsbehoeften, zoals die met dyslexie en ADHD, voor wie auditieve content het verschil kan betekenen tussen slagen en falen. Door de focus op audio wordt niet alleen de neurodiversiteit ondersteund, maar ook de leesmotivatie en het begrip verhoogd.

Laurens Waling van 8Vance deelde inzichten over de snel veranderende arbeidsmarkt, waarbij traditionele vaardigheden plaatsmaken voor nieuwe, essentiële competenties. 8Vance’s AI-tools helpen bij het matchen van werkzoekenden aan banen door een focus op vaardigheden, wat leidt tot meer betrokkenheid en productiviteit.

Tot slot introduceerde Marieke van Osch de AI ZOEKER, een innovatief platform dat een rijke bibliotheek van educatieve video’s over AI samenbrengt. Dit platform is ontworpen om de toegang tot en het begrip van AI aanzienlijk te vergroten door middel van een gebruiksvriendelijke interface die het vinden van relevante content vereenvoudigt. De AI ZOEKER, momenteel in zijn eerste versie, bevat al 270 video’s uit de Nationale AI cursus en sectorspecifieke cursussen. Deze video’s zijn zorgvuldig getagd om zoekopdrachten te optimaliseren en gebruiksvriendelijker te maken. De ambitie is om het taggen in de toekomst verder te automatiseren met behulp van AI, wat de effectiviteit van de zoekfunctie zal verbeteren.

Het platform is een cruciale tool voor zowel individuen die hun kennis over AI willen verdiepen als voor docenten die AI-gerelateerde onderwerpen in hun lessen willen integreren. Marieke benadrukte hoe de AI ZOEKER helpt bij het bouwen van een gepersonaliseerde leerlijn: “Met onze video’s kunt u snel en gemakkelijk de juiste content vinden voor uw behoeften, of het nu gaat om een snelle uitleg over AI-concepten voor collega’s of uitgebreidere instructievideo’s voor klassikale toepassingen.”

De AI ZOEKER is niet alleen een opslagplaats van informatie, maar ook een dynamisch groeiend platform. Met dagelijkse toevoegingen van nieuwe video’s en geplande verbeteringen op basis van gebruikersfeedback, is het doel om het platform uit te bouwen tot een onmisbare hulpbron voor iedereen die betrokken is bij AI-educatie.

Alle content op het platform is beschikbaar onder de CC-BY-SE licentie, waardoor het vrij gebruikt kan worden in onderwijsinstellingen en andere leeromgevingen.

Voor meer informatie en toekomstige updates, bezoek de AI ZOEKER hier.

Interesting for you

News

Pilot ‘regulatory sandboxes’ om AI-innovatie confo...

30 September 2024

Winnaar Nationale AI Challenge 2024 bekend: Kicks...

10 September 2024

Amsterdam AI ontvangt NWO-subsidie voor AI Impact ...

6 August 2024
See all the news

Pages

Currently there are no pages related to this topic available.

Agenda

2e HTDX online informatie sessie (EN)

18 October 2024
See all the events
  • Privacy overview
  • Necessary cookies
  • Third-party cookies
  • Additional cookies
  • Privacy and cookies

This website uses functional, analytical and tracking cookies to improve the website

Strictly Necessary Cookies must be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

This website uses Google Analytics and Hotjar to collect anonymous information, such as the number of visitors to the site and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled allows us to improve our website.

This website uses the following additional cookies/services:

Read more about our cookies